Znakowanie odzieży jest bardzo istotnym elementem przemysłu odzieżowego, w szczególności w przypadku odzieży reklamowej i roboczej wykorzystywanej jako identyfikacja pracownika, jako element strategii maktingowej, wizerunku firmy. Mamy bardzo dużo technik do wyboru, poniżej niektóre z nich.
Haft komputerowy – szlachetna technika, mająca swoje ograniczenia związane np. z grubością nici – nie możemy wykonać zbyt dużych szczegółów lub z rodzajem materiału – na zbyt cienkim materiale haft może pomarszczyć taninę, a zbyt delikatna tkanina może zostać uszkodzona. To dlatego należy wykonywać programy hafciarskie specjalnie opracowane pod rodzaj tkaniny, np. pod t-shirt, polo, polar, kurtkę. Haft to także technika bardzo trwała, często trwalsza niż odzież, na której została wykonana. Przy wycenie haftu bardzo istotna jest ilość ściegów, którą w przybliżeniu można przełożyć na czas potrzebny maszynie hafciarskiej na wyhaftowanie wzoru. Oprócz standardowych haftów możemy również wykonać haft wypukły, haft nićmi fluoroscencyjnymi, czy odblaskowymi. Często stosujemy także naszywki haftowane, czyli haft na tkaninie, wycięty po kształcie i przyszyty do odzieży.
Sitodruk komputerowy – doskonała technika druku, ale jak ze wszystkim diabeł tkwi w szczegółach. Standardowy nadruk farbami plastizolowymi jest odporny na wielokrotne pranie, odwzorowujący kolory i umożliwiający druk dużych, jednolitych powierzchni. Najlepiej się sprawdza jak drukujemy grafikę z konkretnych kolorów (np. wg skali Pantone). Przy druku wielokolorowych, rastrowanych grafik trzeba sita przygotować w odpowiedni sposób, ale klient musi pamiętać, że ta technika nie odwzoruje zdjęcia tak, jak offsetowy druk na papierze. Druk farbami plastizolowymi daje efekt tak zwanej „gumy”. Sitodruk jako najstarsza technika druku rozwinęła się bardzo na przestrzeni tysięcy lat, jednak zasada jest wciąż ta sama: farba jest przeciskana raklem przez dziurki w sicie. Oczywiście rakiel ręczny zastąpił rakiel automatyczny, a w przypadku odzieży, nadruk zaczął być wykonywany na tak zwanej karuzeli, która umożliwiała druk wielu kolorów i koszulek w tym samym czasie. W sitodruku nie stosujemy tylko farb plastizolowych. W użyciu są także farby wodne (delikatne, miękkie w dotyku, lecz nie tak trwałe, są one też droższe w użyciu), farby puff, (po wydruku farba „rośnie” dając efekt 3D), farby HD (analogicznie, tylko zachowując ostre krawędzie), farby fluorescencyjne (święcące w ciemności), farby odblaskowe (odbijające światło padające na odzież), farby lateksowe, farby żelowe i tak dalej. W naszej pracy stosujemy także termotransfer sitodrukowy. Druk wykonujemy na papierze w odbiciu lustrzanym, a następnie wgrzewamy przy pomocy prasy w koszulkę, bluzę.
Coraz częściej w swojej pracy stosujemy znakowanie przy udziale technik cyfrowych. Często stosowaną techniką jest termotransfer cyfrowy, czyli nadruk cyfrowy na papierze, folii i wygrzanie go przy pomocy prasy termotranswerowej w tkaninę. Specyficzną odmianą tej techniki jest sublimacja, czyli nadruk farbami sublimacyjnymi na papierze (w odbiciu lustrzanym) i wgrzanie w tkaninę poliestrową, ewentualnie tkaninę bawełniano-poliestrową. Barwnik w tym przypadku nie pokrywa powierzchniowo tkaniny, ale sublimuje, migruje, wnika w nić poliestrową barwiąc ją w masie. Technika bardzo trwała, nie zaklejająca porów tkaniny, stosowana przede wszystkim do odzieży sportowej.
Techniką ostatnich lat jest DTG, skrót od Direct To Garment. Jest to druk bezpośredni na koszulkach, bluzach z użyciem drukarek DTG. To technika dająca bardzo wierne odwzorowanie fotograficzne na tkaninie, tania jeśli chodzi o niewielkie nakłady, umożliwiająca niedrogą personalizację. Przy dużych nakładach polecamy sitodruk jako technikę tańszą i trwalszą. Technika DTG wytrzymuje wiele na odzieży reklamowej i roboczej jeżeli stosujemy reżim prania, czyli temperaturę 30oC i nie stosowanie agresywnych środków piorących.
Produkujemy także metki indywidualne, wszywamy je w odzież, produkujemy zawieszki papierowe, pudełka kartonowe na pojedyncze koszulki, bluzy, kurtki.
Nasze STUDIO graficzne specjalizujące się nie tylko w odzieży roboczej i reklamowej doradzi i zaprojektuje dla Państwa logotyp, grafikę przystosuje do druku na tkaninie, przygotuje program hafciarski, czy separację barwną do sitodruku. Nasi handlowcy i technolodzy doradzą w zakresie wyboru odzieży firmowej, w zakresie techniki znakowania, a nasz dział logistyki wybierze najlepszy sposób zapakowania i pewną, ekonomiczną wysyłkę.
AGRAF dystrybutor Crimson Cut
ul. Sielska 14 B
10-802 Olsztyn
tel. kom.: +48 603 302 253
tel. kom.: +48 609 000 038
e-mail: biuro@promostars.pl
dostępny w II kwartale 2020